26 november 2011

Heerlijk zelfgebakken olijvenbrood incl. het recept.

Vandaag ben ik weer eens creatief in de keuken geweest. Echt een hobby van mij als ik genoeg tijd hebt. Het smaakte weer erg lekker bij gehaktballetjes met tomatensaus a la Astrid.


Ik zal jullie het recept erbij geven, want het is echt de moeite waard. Het is uit een weekblad gehaald, alleen weet ik niet meer welke, want ik heb het al heel lang tussen mijn bladen van favoriete recepten en dus ook al vaker gemaakt.

Benodigdheden:
1 zakje gist (7gr) - 1 tl suiker - 4dl lauwwarm water - 500gr tarwebloem - 2 tl zout - kruidige olijfolie (ongeveer 2 a 3 eetlepels) - 200 gr. ontpitte groene of zwarte olijven (laatste heeft onze voorkeur) - 4 takken verse tijm - zoutvlokken

Recept:
Meng de gist met de suiker en een scheut lauwwarm water tot de gist bijna opgelost is. Meng de bloem met het zout in een grote kom. Maak een kuil in het midden en schenk hierin het opgeloste gistmengsel. Schenk de ongeveer 2 a 3 eetlepels olie over de bloem en voeg beetje bij beetje ca 4,5 dl lauwwarm water bij de bloem en het gistmengsel en meng met beide handen tot het deeg los komt van de kom.
Haal het deeg uit de kom en kneed op een met bloem bestoven aanrecht tot het soepel is. Blijf het deeg ca. 10 minuten goed kneden. Dit gaat lastig want het blijft plakkerig en dun. Wrijf dan in met een flinke scheut olie. Vorm met geoliede handen een bal van het deeg en laat in een ingevette kom afgedekt met een schone theedoek erover, op een warme plek 40 minuten rijzen.

Druk het daarna met vlakke hand op een geoliede bakplaat tot een rond brood. Prik in het deeg op enkele plaatsen met een vork en maak in het midden van het brood een gaatje met je vinger. Laat het deeg weer even rusten op een met bakpapier beklede plaat. Snijd de olijven in plakjes en rits de blaadjes van de takjes tijm. Verwarm de over voor op 225 graden Bestrijk de bovenkant van het deeg met olie, verdeel de olijvenschijfjes, tijm en zoutvlokken erover en bak het brood in ca. 30 minuten goudbruin. Even laten afkoelen en dan smullen maar. Vooral lekker met roomboter.

Eetsmakelijk allemaal.

2 opmerkingen:

Eefies day zei

Het lijkt me heerlijk, ik vind eigengebakken brood toch altijd lekker, maar met deze variatie is het een heerlijke verwennerij hoor.

Fijn weekend,
♥Eefie

Ilse zei

Hoi Astrid,
Bedankt voor je berichtje op mijn blog. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een workshop of iets dergelijks gevolgd. Ik zou het graag wel een keer willen doen. Ik heb het voornamelijk overgenomen uit hobbytijdschriften en via verschillende blogs. Door middel van veel oefenen komt het allemaal vanzelf.
Je maakt misschien niet zoveel scrapdingetjes, maar wel leuke home-deco projecten. En deze olijvenbrood ga ik zeker een keer proberen.

Groetjes Ilse